SØKNADSBEHANDLING:
I forbindelse med saksbehandlingen av din søknad, vil nødvendig informasjon om din situasjon og helsetilstand bli registrert i IPLOS. IPLOS er et nasjonalt helseregister som danner grunnlag for statistikk for pleie- og omsorgssektoren. Det er et verktøy for kartlegging, dokumentasjon, rapportering og statistikk for kommunene og for sentrale myndigheter. Du kan reservere deg mot innsending av diagnoseopplysninger til IPLOS-registeret.
Når din søknad er mottatt, tar Tildelingsteamet (de som behandler søknaden) kontakt. På bakgrunn av innhentede opplysninger, vil ditt hjelpebehov bli vurdert, og det avgjøres om du har rett til å få helse- og omsorgstjenester, eventuelt hvilke tjenester og omfanget av disse.
Hvis din søknad ikke kan behandles innen 4 uker, vil du få et foreløpig svar med orientering om når søknaden vil bli behandlet.
Ved søknad om omsorgslønn må du fremskaffe dokumentasjon om innvilget/søkt hjelpestønad fra NAV, samt oppgi navn og personopplysninger på omsorgsyter. Søker er den som har et omsorgsbehov.